Monday, February 14, 2011

KERJA - keperluan atau kemahuan

Keperluan atau kemahuan?

ya, kedua perkara tersebut amat berhubung kait antara satu sama lain. keperluan adalah satu kemahuan, dan kemahuan adalah satu keperluan.

Dua perkara sama yang berbeza ini boleh membuatkan manusia hilang keseimbangan tentang hala tuju kerja mereka, ini diungkit berikutan beberapa dakwaan dilempar bahawa kerja adalah salah satu faktor kemusnahan satu2 institusi perhubungan..



Jom kita baca apa pendapat penulis,

bagi penulis, seseorang insan itu PERLU bekerja untuk memenuhi KEPERLUAN hidup. Manusia perlu bekerja untuk menyara diri sendiri dan tanggungan (jika ado lah). Hal ini menjadi satu kemestian apabila seseorang itu bergelar lelaki. Lelaki adalah satu genetik yang dihasilkan berbeza dari perempuan. Lelaki diciptakan untuk menjadi pemimpin dan pembela, jadi tidak mustahil lah jika penulis mengatakan lelaki perlu lebih kuat bekerja berbanding wanita.

Tidaklah penulis ingin membuat perbandingan antara lelaki dan wanita, tetapi hanya utk menyedarkan semua lelaki bahawa anda adalah penggerak masa depan dan anda yang menentukan segalanya.

Bagi perempuan pula, anda adalah ibarat baja yang perlu ditabur supaya pokok kelihatan lebih segar. Dengan kata lain, anda adalah pendorong kepada lelaki untuk bekerja, tak kisah lah suami anda, teman lelaki anda mahupun rakan anda.

Apabila usaha dan dorongan yang sempurna, disamping persefahaman yang baik antara dua individu yang berhubung kait, maka hapuslah satu masalah dalam kehidupan, iaitu kerja yang memusnahkan perhubungan.

3 comments:

  1. ada kena mengena x ngn malas nk berkerja?..hahaha..xde kaitan langsong..

    p/s : malas nk g keje sebenanye :D

    ReplyDelete
  2. malas tu sifat terkutuk...
    buang jaoh2.. shuh2!
    haha =p

    ReplyDelete
  3. alamak!..ok2..azam hari bru..buang segala sifat malas!..huhu :)

    ReplyDelete