Wednesday, September 28, 2011

My Career is My Life





Assalamualaikum w.b.t,
Hie and Salam Sejahtera.

First Commercial Production (FCP). Itulah kerja yang aku involve sekarang. Fabricate 15 units of PipeRack dan 20++ unit of PAU for Petronas Carigali Iraq Holding BV. Aku menyandang jawatan Structural Inspector, dimana bertanggungjawab terhadapkualiti dan daya tahan Struktur yang akan dihantar ke al-Gharraf, Iraqpertengahan tahun hadapan. 3 minggu lepas, aku telah diberi kepercayaan olehMr.Hazim Masshady untuk melakukan satu tanggungjawab khas iaitu sebagai‘Welding Inspector’ memandangkan aku berkelayakan dengan memegang ‘PersonalCertificate of NDT (PCN) Level II in Welding Inspection’.

Sebagai  Inspector, aku perlumemastikan struktur binaan berdaya kukuh dengan membuat penilaian dari segenapaspek. Bermula dari ukuran dan pemasangan sehinggalah Ujian Tanpa Musnah (NDT)yang dikelolai oleh sebuah syarikat pakar.

Elevation B, PipeRack 102

Tujuan aku menulis kali ini adalah untuk mengingatkan diri aku sendiribahawa peluang untuk menguruskan projek besar sebegini adalah satu kepercayaanyang diletakkan oleh pengurusan syarikat terhadap aku, dan aku perlu memberi sepenuh usaha dan tenaga agar kepercayaan yang diberikan oleh mereka adalah berbaloi.Disamping itu juga, aku mampu mencipta nama sebagai seorang Inspector yangberkebolehan dan mampu melakukan tugas-tugas yang diamanahkan, ini memberi sedikit keselesaan utk aku mendapatkan kerja-kerja sebegini lagi.

-Pengajaran Buat Aku- Hari ini aku telah menerima satu tamparan hebatsetelah Ujian yang aku lakukan terhadap salah satu PipeRack tidak menepatipiawaian sebenar. Sebagai kesimpulan dari apa yang aku telah belajar pada hariini, aku akan lebih peka dan telus dengan setiap hasil kerja yang aku lakukan,tiada lagi ‘alibaba’ dan ‘kowtim’, hanya 'procedure' akan menjadi panduan untukaku bekerja. Aku yakin, hasil kerja aku lebih mengancam dan tepat selepas ini.Aku dapat rasakan dari hati dan aku yakin yang aku mampu lakukan lebih dari yang diharapkan.

Tiada Kata Semanis Bahasa, Bahasa Lambang Budaya Bangsa.
Kata Berjanji Kata Setia, Setiap Kata Mesti Dikota.

Umi (Puan Hanisah) dan Abah (Tuan Hj. Fadeli), semua yang aku lakukan inihanya untuk mereka, titik peluh yang aku alirkan hanyalah demi senyuman mereka. Tiada yang lebih indah bagi aku dari kebahagiaan dan kesempurnaan hidup mereka.

Abg Syafiq, Kak Izma, Awie, Iwan, Hakiem, doa kalian adalah kekuatanaku untuk terus berada di tempat yang aku idam-idamkan selama ini. 
(kelantan accent) --> ‘Kalu akuado pitih banyok nati, aku nok wi sikik soghe, wi dey lepah makey takpo doh.Bia 10ya pun, janji aku buwi jugok, sbb aku saye ko pok-pok mung. So, pakakdo’o la blako ko aku deh, mitok mughoh rezeki n buleh wak kijo molek, tak dok oghe lain doh nok wak gitu ko aku kalu bukey adik-beradik’ =)
(p/s: Kak Izma, klu tak faham, mntak SirSyafiq translate ye, ayatdiatas sangat bermakna.. hehe)

Akhir kalam, sebagai pembakar semangat. Inspector Kini, Segalanya Inspector! Go Q!



SyauQiFadeli
-theboyyouknew- '11
I Can Be More Than I Can =)

Tuesday, September 13, 2011

Tak Mampu Melihat, Tak Sanggup Hadapi.







Minggu lepas aku berkesempatan balik raya ke kampung halaman. Seperti semua keluarga sedia maklum, nenek kami berada dalam kesihatan yang kurang baik. Aku tak pergi menjenguk mahupun menanya khabar nenek aku tu, sbb aku tak dapat tahan sedih melihat dia terbaring sebegitu rupa. Sedangkan kali terakhir aku pulang, beliau masih mampu memasak, dan buat kerja2 rumah. Tapi kini, tiada lagi masakan enak yang selalu dimasak nenek untuk anak2 dan cucu2nya. Aku sentiasa berdoa agar 'mek' kembali sihat, dan memohon agar sanak-saudara mendoakan nenek. Hanya itu dari aku. Cium sayang buat Mek Zaharah.



SyauQiFadeli
-theboyyouknew- '11
Mek Zaharah, Qie sayang mek :'(

Tuesday, September 6, 2011

Kenapa Aku Menangis

Assalamualaikum
dan salam sejahtera
aku hulurkan sepenuh penghinaanku
sebagai hamba Allah maha Satu
demi tangisan dan airmata
yang terkadang mengalir
yang terkadang dialir










       Kenapa Aku Menangis?

- Peperangan yang tiada punca
- Perselisihan yang tiada penamat
- Pembohongan yang tiada nama
- Pembunuhan yang tiada kesan
- Pertengkaran yang tiada permulaan
- Penindasan yang tiada amaran
- Persahabatan yang tiada kejujuran


Punca Aku Menangis?


- Peperangan yang tiada punca.
Demi Allah aku tidak sanggup melihat saudara dan makhluk dibumi ini menjadi mangsa peperangan kuasa-kuasa besar. Aku menangis pabila rakyat Afghanistan menjadi mangsa kerakusan Pemerintah Amerika Syarikat. Afghanistan diserang kerana dituduh menyembunyikan 'OSAMA BIN LADEN' yang dikatakan menjadi dalang tragedi WTC. Akhirnya kerakusan mereka melampaui batas dengan menyerang seluruh Afghanistan bertubi-tubi walaupun jumlah Orang Awan yang terkorban semakin meningkat. Hanya punca yang tidak masuk akal, iaitu mencari seorang Pemimpin 'pemberontak' tetapi mengorbankan beribu nyawa yang tidak berdosa, malah mereka masih tidak jelas dengan isu ini. Airmataku menitis :'(

-Perselisihan yang tiada penamat
Perselisihan antara Israel dan Palestin yang telah berpuluh tahun berlaku. Seluruh masyarakat dunia tahu ISRAEL MERAMPAS TANAH PALESTIN. Tetapi kenapa kuasa-kuasa besar yang kononnya adil berdiam diri? Kenapa negara-negara jiran menonton sambil memejam mata? Rumitkah jika Israel dibawa ke muka pengadilan antarabangsa kerana menceroboh tanah Negara Palestin? Airmataku menitis lagi :'(

-Pembohongan yang tiada nama
Masyarakat dunia dibohongi oleh pemerintah berkuasa terang-terangan tetapi masalah terus selesai apabila jurucakap pemerintah memberi komen "anda tidak faham dengan rancangan kerajaan", dan semua pemilik akal fikiran berdiam diri seperti berkata-kata "ya, kami percaya, noktah!".

- Pembunuhan yang tiada kesan
Pergolakan di Bahrain dan Iran semakin menjadi-jadi diantara saudaraku SUNNAH dan SYIAH. Pembunuhan berlaku di khalayak ramai, dilakuakn oleh pihak berkuasa, juga dilakukan oleh rakyat. Kenapa anda saling berbunuhan? Kenapa tidak anda semua wahai Sunnah dan Syiah bergabung tenaga seperti itu melawan penentang Islam? Kenapa tidak berjuang utk saudara Palestin? Aku menangis lagi :'(

- Pertengkaran yang tiada permulaan
Saling bertengkar demi nama dan pangkat, sanggup melafazkan pembohongan demi menegakkan perkara dunia. Sering masuk campur dalam hal yang bukan untuknya semata-mata mahu dunia melihatnya adalah seorang wira sejati sedangkan ia hanyalah permulaan kosong yang tiada pengakhiran. Aku menangis lagi :'(

- Penindasan yang tiada amaran
Anak-anak kecil. Kanak-kanak. Adakah mereka mengerti apa yang terjadi sehingga terbunuh? Adakah mereka diberi peluang untuk mengelak sebelum dibunuh? Adakah mereka berlari ketika diacukan senjata? Adakah mereka menangis ketika ibu-bapa mereka mati disisi? Aku menangis lagi :'(

- Persahabatan yang tiada kejujuran
Hubungan diplomatik dua negara. Hubungan serantau. Cukup jujurkah mereka dalam mewujudkan persahabatan ini jika bukan kerana kepentingan dan keuntungan? Cukup jujurkah mereka menghulurkan salam jika bukan kerana Kamera Pemberita? Cukup jujurkah mereka senyum jika bukan kerana nama? Bagaimana dengan Palestin? Mereka mempunyai karya2 bersejarah, tidakkah berasa ingin menjalinkan kerjasama? Kenapa mereka dipandang sambil menutup mata? aku menangis lagi :'(



SyauQiFadeli
-theboyyouknew- '11
Masih menangiskah aku dengan hari esok?

Friday, September 2, 2011

Video, Gambar & Ringkasan Tentang Syiah.





Aku cuba menulis seberapa ringkas yg mungkin, agar pembaca2 yang tidak pernah dengar tentang SYIAH dan tidak pernah mengenal beberapa maksud perkataan arab yang selalu digunakan dalam ajaran Islam seperti 'maksum' supaya anda semua lebih mudah memahami dan tahu perkembangan semasa agama Islam yg Tercinta ini. 


Ye lah, sesetengah dari kita ni malu nak tanya kat kawan2, nanti...........


"TAK KL LA BRO0ooo!"   


atau juga.......


"APA U MEREPEK NI BABE?!"


boleh diterima pakai juga.......


"SEREM NEH!"




So skung ni, pg lahanat ngn prangai tu semua, duduk diam2 kat situ, baca sampai habis!! tak ada sape nampak ko!!!






Jom layan vdeo dulu, tentang taktik syiah




     Syeikh Adnan Al-Ar'oor


saksikan video2 pada link berikut, lawak, sedih, marah, dan menyampah melihat gelagat Syiah.








BERIKUT IALAH BEBERAPA AJARAN SYIAH YANG BERTENTANGAN DENGAN AL-QURAN DAN SUNNAH IAITU PERKARA YG DILAKUKAN DAN DIAJAR OLEH NABI MUHAMMAD.

4.1 Imam-Imam mereka adalah Maksum (tidak pernah melakukan dosa sampai mati, seperti Nabi Muhammad)

4.2 Kemunculan Imam Mahadi Bersama Orang Yang Telah Mati utk membalas kezaliman.

4.4
Menyanjung Saidina Ali dgn Keterlaluan sehingga disamataraf dan dilebihkan dalam beberapa hal berbanding Rasulullah.

4.5 Menghalalkan Nikah Mut’ah / Nikah Sementara / Kahwin Kontrak   *betulkan jika silap

4.6 Menambah Syahadah iaitu menyebut nama Saidina Ali selepas Muhammad SAW.

4.8 Menolak perlantikan Khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman. (menolak Ijmak Ulama)

4.10 Mengubah ayat al-Quran

4.11 Menyeksa Tubuh Badan Sempena 10 Muharam bg menangisi kematian Saidina Husain.

4.12 Menghina Isteri-Isteri Nabi.

4.13 Mengharuskan Jama’ Sembahyang Dalam Semua Keadaan

       *jama' = mencantumkan (biasanya dilakukan oleh orang yg mengembara lebih dari     90km) 

4.14 Sembahyang Duha Adalah Bid’ah (menolak sunnah Rasulullah)



Lebih terperinci? rujuk SINI






AYATOLLAH KHOMEINI
PENGGERAK REVOLUSI SYIAH DI IRAN
MAHMOUD AHMADINEJAD
PRESIDENT OF IRAN

















Dua makhluk ciptaan Allah kat atas ni pun orang kuat syiah, mereka tampak mesra, bukan seperti yang dikatakan. Merekalah pemimpin yang dicari-ca......................

ops jap, gambar kat bawah ni lagi mesra.. ko scroll lah sendiri.. hehe












Ahmadinejad Kissing.
see, the guy can feel it!
proud of u mr.president!
Khomeini pun kissing.
see, the kid can feel.... the pain :p
proud of u to0 :)





































































Kaabah Syiah di Iraq.
??
Wanita menyanyi sambil menari, sambil menjerit.
dimana sifat malu dan maruah?
??







Hmmm.. Ini Gambar semasa perngkebumian Ayatollah Khomeini,
Beliau dimalukan oleh Allah di hadapan pengikutnya sendiri tanpa mampu berbuat apa2.
Beliau juga Islam, AL-FATIHAH








































.









Thursday, September 1, 2011

Video Lelaki Tanpa Usia Mengejutkan Dunia



Emmanuel Kelly
Emmanuel Kelly telah dilahirkan didalam kotak perisai di tengah zon perang berhampiran Ibu Kota Baghdad Iraq tanpa memiliki sijil kelahiran dan sebarang bentuk pengenalan diri. Ini menyebabkan beliau sendiri tidak mengetahui usia dirinya yang sebenar, begitu juga nasib yang sama menimpa abangnya, Ahmed.


Kini beliau telah meningkat dewasa dan cuba untuk mengubah nasibnya sendiri. Ketahui kisah selanjutnya dan nasib lelaki cacat ini dalam mengejar impian, PLAY THE VIDEO.....










SyauQiFadeli
-theboyyouknew- '11
:'(